dilluns, 17 de març del 2014

Cuina: Recepta de Pa de motlle

Aquesta setmana volia provar una cosa diferent i senzilla. Vaig deixar els experiments amb la massa mare a un costat i em vaig decidir pel Pa de Motlle de Pan Casero de l'Ibán Yarza, llibre molt recomanable i que podeu comprar on-line.

Aquest cop vaig deixar de banda les improvitzacions i vaig seguir la recepta al peu de la lletra. La única diferencia, els ingredients son per a un motlle de 22 cm i jo vaig utilitzar el meu que és de 26, de manera que el pa em va quedar més allargat i no tant infladet, i en conseqüència vaig haver de reduir el temps de fornejat per que no quedés fet una pedra volcànica...

Per posar-vos mans a la massa necessiteu els següents ingredients:

300 gr de farina panificable - Jo he fet servir la "Panadera" ecològica de El Amasadero.
85-90 gr d'aigua
85-90 gr de llet - Jo e fet servir llet semi-desnatada.
30 gr de mantega - En aquest cas del Cadí.
15 gr de sucre
6 gr de sal
6 gr de llevat fresc o 2 gr si és llevat sec

1.- Barregem els ingredients fins aconseguir una massa homogènia on tot estigui integrat i deixem reposar 10 minuts.

Pas 1 - Els ingredients integrats.
2.- Amassat. Anem plegant la bola sobre ella mateixa i la fem rodolar. Segons la recepta amb 10 minuts d'amassat ha de quedar una bola llisa i sedosa. Sempre podem dividir l'amassat i fer 5 minuts, reposar 5 minuts més i tornar a amassar 2 minuts. Si no heu fet mai pa, aquesta massa està molt bé, tot i que al principi s'enganxa una mica (molt poc) de seguida va agafant consistència i és molt agraït treballar-la.


Amassant
Massa llesta per al primer repòs



3.- Deixem reposar entre 1 hora i 1/2 i 2 hores fins que la massa s'hagi inflat. Per saber si està llesta ens podem orientar pressionant amb el dit i mirant si la marca es manté.

Massa inflada
4.- Seguidament posem la massa a la superfície de treball i li traiem el gas que ha acumulat durant la fermentació. Així farem que el pa no tingui grans forats. Un cop desgassada em d'anar enrotllant la massa fins aconseguir un cilindre. Anirem fent pressió a mida que caragolem per segellar bé la massa i que no quedin forats.

5.- Un cop fet el pas 4 posarem la massa dins un motllo que, prèviament, haurem engrassat amb oli o mantega. Deixarem reposar altre cop la massa unes 2 hores fins que hagi doblat amb escreix el seu volum.

6.- Un cop llesta, la pintarem amb llet i la posarem al forn, que ja estarà calent. Les indicacions de fornejat son 220º C durant 35 minuts. La recepta indica que quant faltin 5 minuts per acabar la cocció desemmotllem el pa i el seguim fornejat sobre una reixeta perquè es dauri de manera homogènia.
Com us he comentat, com que el meu recipient era més allargat vaig reduir aquestes indicacions. En aquest punt jo vaig fornejar 20 minuts i després 5 minuts més sense motlle.


Pintem amb llet

I aquí teniu el resultat final! És un pa fàcil i agraït, i està molt bo. Ideal per a qui agrada prendre torrades per esmorzar. Un bon pa casolà.





Ara em tocarà fer experiments amb aquesta recepta. Per que no provar de fer-ho amb farina integral? Espelta, Sègol, Blat... Us aniré informant.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada